söndag 25 oktober 2009

Långkok


Jag är en kokboksamlare och har ett skåp i köket fyllt med kokböcker. Men hur många kokböcker man än skaffar sig så använder jag endast ett fåtal favoriter som också håller år efter år. En av dessa är Anna Bergenströms Annas Mat. Söndagar är en perfekt dag för långkok och idag bjuds det Italiensk köttfärsås här hemma! I Annas Mat finns detta recept som jag hittills tycker är en av de bättre köttfärssåserna jag lagat och räkna in en koktid på 1,5 timme:

Annas Italienska Köttfärssås
För 4-5 pers. (gör dubbelt sats och frys in!)
Skala 2 gula lökar och 3 vitlökskyftor och finhacka. Skala och finhacka även 50 g rotselleri.
Fräs lök och selleri i lite olivolja i en rymlig gryta eller tjockbottnad kastrull. Lägg efter 4-5 minuter i 400 g köttfärs. Smula sönder färsklumpen med te x en trägaffel och stek igenom. Lägg i innehållet av 1 burk krossade tomater (400 g), 1 köttbuljongtärning, ca 1 dl vatten, 1 litet söndersmulat lagerblad (jag brukar ha i två hela i stället) och smula i lite torkad oregano, mejram och basilika (Anna säger 1 tsk italiensk salladskrydda, men har du luktat i den burken så tycker jag mitt val av kryddor ger godare smak). Rör också ned 2-3 msk tomatpuré.
Koka såsen sakta med locket på glänt i ca 1 till 1,5 timme. Späd med lite mer vatten om det ser ut att behövas. Smaksätt mot slutet av koktiden med lite mer oregano eller basilika. Rör då ned 1 dl rött eller vitt vin och koka 5-10 minuter till. Smaka av såsen med lite salt och peppar.

Servera med fullkornspasta, massor med färskriven parmensan (det måste vara en väl lagrad Parmigiano Reggiano, allt annat är mesigt) och en fräsch grönsallad. Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar