måndag 11 januari 2010

Barndomsminne



Bilder: Iittala

Finlänske designern Oiva Toikka designade glasserien Kastehelmi (vilket betyder daggdroppe) 1964 och nu tar Iittala upp den igen för nyproduktion som börjar säljas i butiker från och med januari. För mig väcker det barndomsminnen eftersom vi hade denna glasserie hemma och det serverades efterätt på dessa tallrikar och skålen innehöll oftast vaniljglass med chokladsås eller krossade polkagrisar. Min syster fick ta över den när mamma och pappa flyttade från villan och behövde rensa kökskåpen. Så syrran, om du inte använder den så kan jag befria dig från skålen och assietterna ... Bara så du vet.

Förresten, vi som kommer ihåg efterätten varma konserverade päronhalvor med After Eight (serverad på 70-talet) räcker upp en hand!

Min mor ringer och rättar mig – det var min mormor i Mora som serverade efterätt på denna glasserie. Mitt barndomsminne är alltså inte helt intakt. Jag kommer i alla fall ihåg att mormor, på annan dag jul, bjöd på älgstek från Älvdalen med hasselbackspotatis (nu känner på mig att mamma snart kommer ringa igen).

3 kommentarer:

  1. Detta glas är även barndomsminne för mig. Min moster serverade alltid nåt sött med dessa tallrikar till:)

    SvaraRadera
  2. Handen upp för aftereightpäron, lägger till den andra och gör vågen för att du och bloggen är back on track. Ser fram emot mer om Indien...

    SvaraRadera