söndag 24 januari 2010

Tove Jansson


Jag läser i dagen DN, Kultursöndag, om Tove Jansson och om att Mumintrollen fyller 65 år i år. Artikeln handlar om Tove men också om hennes ateljé som står i princip orörd. Hennes brorsdotter Sophia Jansson har bott där en period med sina barn och visar runt journalisten Lotta Olsson som skrivit artikeln. Tove var väldigt intresserad av katastrofer och tapetserade insidan av toalettdörren med tidningsurklipp på diverse naturkatastrofer.

Jag blir inspirerad av artikeln och får lust att läsa om alla muninböckerna. Så nu har jag bestämt mig. Så får det bli. I vår kommer jag beta av böckerna i följande ordning: 1. Småtrollen och den stora översvämningen (1945), 2. Kometjakten (1946) kommer jag läsa i den nyare versionen som Tove bearbetade om till Kometen kommer (1968), 3. Trollkarlens hatt (1948), 4. Muminpappans bravader (1950) som är omarbetad till Muminpappans memoarer (1968), 5. Farlig midsommar (1954), 6. Trollvinter (1957), 7. Det osynliga barnet, novellsamling (1962), 8. Pappan och havet (1965), 9. Sent i november (1970).

Är det fler som vill hänga på och läsa Muminböckerna i vår?

3 kommentarer:

  1. Mysigt! Återkommer minst en gång per år till Tove Jansson. Mest gillar jag Pappan och havet. Och förstås Det osynliga barnet. Och så Muminpappans memoarer. Och Farlig midsommar. Och - ja, du fattar...
    När vi var barn var det HELT otänkbart med en lillejulafton utan högläsning om julen i Mumindalen (ur Trollvinter om jag minns rätt)! Nu för min storebror traditionen vidare :)

    SvaraRadera
  2. Helena, Tove Jansson har betytt väldigt mycket för mig och en av favoritbok är Sommarboken som inte handlar om muminfamiljen utan är skriven med inspiration av Toves mor och brorsdottern Sophia. Den har du säkert också läst. Om inte, gör det!

    SvaraRadera
  3. Sommarboken förstås ja... Jodå, den kom fram - igen - förrförra sommaren. En höjdare! :)

    SvaraRadera