onsdag 12 januari 2011

New York tips – Zabar's


Nu när jag har varit hemma i lite mer än en vecka så börjar jag längta tillbaka till några trevliga vattenhål på Manhattan och ett sådant vattenhål är Zabar's och ligger på Upper West Side. Zabar's är ett judiskt mattempel och jag kan nästan kalla det för en kulturinstitution – affären har funnits i mer än 70 år, 1934 startade Louis och Lillian Zabar mataffären Zabar's.


Zabar's är en välsorterad mataffär med inriktning på deli, vilket innebär mycket färdiglagad mat och dom hyser en fantastisk ostavdelning. Här hittar du också alla varianter av färsk pasta med olika färdiglagade pastasåser och fin bröd- och fiskdisk.


En trappa upp ligger den välfyllda avdelningen för köksutrustning. Här kan du hitta kända märken som Iittala, Le Creuset, KitchenAid. Detta mitt i en härlig mix av allt annat man kan behöva i ett kök som osthyvel till tandpetare.


På hörnan av West 80th Street och Broadway i samma hus ligger Zabars frukost och lunchrestaurang som är ett snabbmatställe till bredden fyllt med folk.


Jag passade på att närstudera Upper Westside locals och tjuvlyssna på roliga samtal som pågick runt långbordet medan jag åt min grillade panini med prosciutto och mozzarella. Jag hade kunnat sitta kvar en stund men som sagt, det är ett snabbmatställe, och efter en stund kände jag blickarna när min paninin var uppäten.


Zabar's är stället du går till för att införskaffa den perfekta Picnicmaten till en vacker dag i Central Park (som bara ligger ett par kvarter bort) eller köpa med dig hem god färdiglagad mat till kvällens middag. Men skinkan får du köpa i en annan affär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar