onsdag 26 januari 2011

Triss i kvinnliga formgivare


Jag köpte förra våren Hall of Femmes första bok om Ruth Ansel, som jag skrivit om tidigare här på bloggen. Boken handlar till stor del om när Ruth jobbade som Art Director för Harpers Bazaar på 60-talet, New York Times på 70-talet och på Vanity Fair på 80-talet. Nu har jag köpt på mig de två efterföljande böckerna om Lillian Bassman och Carin Goldberg. Alla tre kvinnorna verkar och lever i New York och i böckerna visas ett urval ur deras imponerande portfolios.


Alla tre böckerna inleds med bilder från deras hem och arbetsrum. Ruth Ansel bor idag i en tjusig våning på Manhattans Upper West Side och boken visar en bild från hennes vardagsrum med en tavelvägg fylld av fotografier och konst från de verksamma tidningsåren.


Lillian Bassman är idag 93 år, jobbade som modefotograf med Alexey Brodovitch, legendarisk formgivare på Harper’s Bazaar, och blev senare själv Art Director på Junior Bazaar. Bilden från hennes kök, i den industrifastighet på Upper East Side som är både hem och studio, ger mig mersmak, vill se mer av Lillian och hennes man Pauls Himmels fantastiska hem.


Carin Goldberg bor i ett klassiskt Brownstone hus i Brooklyn med sin familj och boken bjuder på många inspirerande detaljbilder från hennes arbetsrum. Bilden här är hennes arkiv och bibliotek. Jag vill också ha ett sånt arkivrum hemma! Hall of Femmes böcker går att köpa här. Värt varenda öre och är en fin dokumentation över kvinnlig grafisk form under sista delen av 1900-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar