onsdag 9 februari 2011

Design Week 2011


Det pågår Design Week 2011 här i Stockholm just nu. Stan är full av evenemang, designutställningar, seminarier och allt vad det innebär. Synd att jag inte hinner gå på allt jag skulle vilja se men i går eftermiddag var jag på Stockholm Furniture Fair i Älvsjö.


Roligaste avdelningen är ju alltid designskolornas elevutställning och i år var den döpt till Greenhouse with UNG8. Min absoluta favorit var Sami Kallios monter The Finnish Blood in Me där han ställt ut en fin lampa, stol och pall som du ser här ovan. Helt och hållet produktions-värdig. Helst snart.


Piora – may you bloom, may you glow.
Lampans namn Piora är ett koreanskt ord och betyder låt det blomma. Designen står Hyejin Ahn och Dylan Kwok bakom och de vill att du ska skina upp och få känslan av knoppande vår när du ser deras lampa.


Fåtöljen är Ewa Alpstens gesällprov för Carl Malmstens möbelskola vid Linköpings universitet. Den är inspirerad av den turkiska divanen.


HELLO! är uppbyggt mitt i mässhall A av designbyrån Uglycute med mötets anatomi i tanken.


Efter mässan åkte jag vidare till Berns och Föreningen Svensk Forms releaseparty för redesignade magasinet Form. Där bjöds det på paneldebatt med bland andra Tom Dixon och Arek Levy och efterföjande Pecha Kucha Night med många inbjudna designers (och fråga mig inte varför jag väljer att plåta ett överfyllt bord istället för att en bild på en intressant föredragshållare).

1 kommentar:

  1. Jag var för första gången på Pecha Kucha för två veckor sedan. Mycket inspirerande och trevligt. /Sofie

    SvaraRadera