tisdag 15 mars 2011

Starbucks 40 år


I år firar Starbucks 40 år och det firar dom med redesign av sin logotyp. Den nya grafiska formen lanserades på Starbucks födelsedag, den 8 mars.


Här kan du se förändringarna av logotypen som skett sen starten 1971.

En förklaring på designförändringen, ett urklipp från Starbucks hemsida:
From the start, we wanted to recognize and honor the important equities of the iconic Starbucks logo. So we broke down the four main parts of the mark – color, shape, typeface and the Siren. After hundreds of explorations, we found the answer in simplicity. Removing the words from the mark, bringing in the green, and taking the Siren out of her ring. For forty years she’s represented coffee, and now she is the star.


Vad tycker du, ger den nya formen ett bättre och starkare varumärke?
Bilder: starbucks.com

6 kommentarer:

  1. 40, jaha, hade gissat på att det funnits i kanske 25. Hm, frågan är om jag inte gillar gamla loggan mer. Men så brukar det vara i början iofs...

    SvaraRadera
  2. För mig är inte sirenen tillräckligt tydlig och inarbetad för att skapa samma direkta tilltal som det rundsatta namnet. Och många kaffekedjor har grön färg. Men kanske är det som Jenny säger ...

    SvaraRadera
  3. Om jag måste välja så är den första bäst som har TEA i sitt namn. Men varumärket spelar ju mindre roll om man inte gillar produkten! Den enda gång jag varit i USA så blev istället Peet's Coffe & Tea min favorit för de var så mycket bättre och seriösare på sitt utbud av te. http://www.peets.com

    SvaraRadera
  4. Jag personligen gillar att förenkla och ta bort för att skapa en starkare form men i detta fall blev jag lite kluven. Jag håller med både Jenny och Anna att man saknar den typografiska bården runt Sirenen.

    Ylva, coffee and tea skulle också vara bra att signalera men det kanske är det dom nu gör att Sirenen får stå för både och och inte som näst senaste logotypen då det bara står coffee.

    SvaraRadera
  5. Hälsade på en vän i Seattle som visade mig det allra första Starbucks och berättade att de fick göra om den första loggan för amerikanarna klarade inte av att se sjöjungfrins bröst.(..)
    Gillar nog 1992-loggan bäst. Och en venti "lathe" på skimmed milk, thanks.

    SvaraRadera
  6. Caroline, nu blev jag helt plötsligt lite sugen på att sätta dit två små råsa prickar på Sirenens bröst! Amerikaner är för knäppa med sin moralpanik. ;D

    SvaraRadera