måndag 14 november 2011

Manhattan Downtown

Jag gillar att bo på olika adresser på Manhattan. Denna gång får jag bekanta mig lite närmre med downtown och Financial District. Här ligger också en av världens mest kända byggarbetsplats just nu, Ground Zero.

Utanför hotellrums fönstret ser jag köerna in till det område där nu minnesplatsen för de två tornen stod.

Det är också mer liv och rörelse här i finansdistriktet nu när Occypy Wall Street håller till här.

Område längst ner på Manhattan är det äldst bebyggda med en stor blandning av gamla hus och nybyggda glasskrapor. Financial District är egentligen ett ganska tråkigt område som dör efter kl 19.00 när kontoren stänger men nu drar 9/11 Memorial och Occypy Wall Street folk till området dygnet runt.

I går söndag passade jag och maken på att se minnesparken med de stora bassängerna som är byggda där de två WTC-tornen en gång stod. Parken är fortfarande inhägnad och man får skaffa sig ett gratis visitpass för att komma in i området. Detta för att kunna hålla koll på folkmängden och att det faktiskt fortfarande är en stor byggarbetsplats.

Bassängerna, eller om jag kanske ska kalla dom för vattenfall, är stora, mäktiga och jag får verkligen en känsla av den symbolik dom ska förmedla – en gravplats, ett svart hål och den sorg alla anhöriga känner.

Den nya skrapan som håller på att byggas är just nu i samma höjd som Empire State Building och då är det knappt hälften kvar. Det blir högt och väldigt amerikanskt – liksom We gonna beat them-style.

2 kommentarer:

  1. Hej Britta, fina bilder, intressant rapportering som alltid!

    SvaraRadera
  2. Så fint de gjort det, har själv inte varit där sen 2006....Kram Johanna

    SvaraRadera