söndag 14 oktober 2012

Dokumentär

Nu pågår värsta doku-hypen. Så mycket bra dokumentärer som det finns nu är ju drömmen för oss som gillar dokumentärfilm. Journalisten Joanna Goodard listar på sin blogg A cup of Jo tio bra dokumentärfilmer. "Bill Cunnigham" och "The Sept Issue" har jag redan sett men hittar några nya som jag tänker beta av nu när det är laptop-och-ullfilt-i-soffa-säsong. Följande filmer plockade jag ut:

Happy
Filmen Happy tar oss på en resa över jordklotet och ställer frågan "vad gör oss verkligen lyckliga?".

Happy - A Documentary Trailer from Wadi Rum Films on Vimeo.


Love, etc.
Dokumentären Love, etc. låter oss följa fem par under ett år i New York City: gammal, ung, gay, hetero, bli kär, gifta sig, skaffa barn, göra slut. Med andra ord, visar det komplexa med kärleken. Vem har sagt att det är lätt att leva?




First Position
Sex unga balettdansare kämpar för att ta sig till världens största ballettävling. En balletdokumentär som är så vacker och så brutal samtidigt.




Babies
Denna film har lite samma upplägg som Love, etc. Under ett år får vi följa fyra små barns första levnadsår i Mongoliet, Namibia, San Francisco och i Tokyo.



 
Born Rich
Här träffar vi de riktigt snorrika barnen, dom som föddes med guldsked i mun. Jamie Johnson som gjort filmen vet vad han talar om, han är själv arvtagare till imperiet Johnson & Johnson. Dokumentären har några år på nacken (2003) och du kan se hela filmen på YouTube (67 min).  



Vill bara tillägga att detta urval av amerikanskt producerade dokumentärer inte tar bort mitt intresse för bra svenska, som Searching for Sugar man som jag såg i förra veckan. Jag vill även se Palme, Pojktanten och För dig naken.

Jag ser fram emot en riktigt kall och regnig dokumentärhöst!

2 kommentarer:

  1. Tack för tips och kul att ha hittat hit :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för supertrevlig Instaträff söndags och att även jag har hittat din blogg!!

      Radera