tisdag 23 oktober 2012

Som en snøhetta


Jag var i Oslo i helgen och hälsade på min kära svägerska och svåger-to-be. För er som satt och hukade i regnet här hemma kan jag glädja er med att det regnade minst lika mycket i Oslo. Jag tänkte återkomma med lite utförligare diabild-visning från helgen men idag vill jag visa Oslos stoltaste snötopp, operahuset.




Sen operahuset stod klart 2008 har jag längtat efter att få se det live och nu fick jag äntligen promenera runt och ta en närmare titt på ett arkitektoniskt mästerverk.

Denna dag var mulen men jag kan tänka mig att ett par solglasögon är på sin plats när solen lyser på den vita marmorfasaden.

Bakom den här polaren pågår ett till jättebygge, området kallas i folkmun "barcode" och kommer bli både kontor och lägenheter. Lite synd, kan jag tycka, att bygga ett så högt område nära operahuset som borde få samma fredade zon som operahuset i Sydney.

Hela familjen samlad på operataket. Otroligt ovanligt. Nu förtiden.


Ett stenkast från operahuset, en kort promenad bortåt Aker Brygge så ligger arkitektkontoret Snøhetta som har ritat operahuset. Även dom har en fantastisk utsikt ut över Oslofjorden.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder från fantastiska operahuset! Jag och familjen var där i somras, och trots att det inte var speciellt soligt slogs vi om det enda par solglasögon vi hade att tillgå!
    Ser fram emot fler Oslobilder!

    Ha en fin helg!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Tack FMB! Och tack för att du påminner mig om ler Oslobilder! Dom kommer i denna vecka. Jag lovar! :D

    SvaraRadera