torsdag 29 november 2012

Hösthelg i Oslo

Jag hade lovat att återkomma med lite mer från vår Oslohelg hos min svägerska Maria och sambon Jon Terje. Nu har det gått 6 veckor så nu var det riktigt roligt att titta igenom bilderna igen och minnas vår hösthelg. Jag börjar med välkomstdrinken på fredagskvällen. Skål Maria!

Jon Terje leker gubben i lådan. Mycket smidigt med en liten jordkällaren under köksgolvet för extra förvaring.

Jag njuter av ett glas bubbel och trivs i det lilla mysiga gårdshuset.

I väntan på kvällsmat sätter vi oss där det finns plats. Det gråsuddiga mitt på golvet (och då menar jag inte Jon Terje) är Borst, en 1-årig strävhårig Weimaran.

Petra Marklund senaste album snurrar på Spotify.

Som klockren fredagsmysmat fick vi hemmagjord smarrig pizza.

Fredagströtta som vi var så blev det tidig kväll och dags för Jon Terje att gå ner i källaren igen. Denna gång för att hämta en extramadrass.

Lördagen bjöd på ihållande norskt hällregn och vi bestämde oss för en kort promenad för att titta på den nyöppnade mathallen. Oslos första!

På vägen gick vi förbi denna ståtliga silo som nu innehåller studentbostäder. Hett tips till bostadsministern Stefan Atterfall, (ifall du nu skulle läsa denna blogg), vi har väl några tomma gasklockor i Värtahamnen som står och skräpar?


Mathallen hade bara hunnit vara öppen en vecka och full med matglada människor. Vi strosade runt och köpte ost, bröd och tittade på goda bakverk.


Överallt såg jag fina detaljer. Som det målade betonggolvet under bordet, de snygga träpallarn och coola bordsbenen.

Filterkaffe is da shit. Vi frågade om dom hade espressokaffe och fick en hård blick tillbaka och ett kort svar – nej. Jag kände mig genast gammal och omodern ...

Här tillverkas det små pajer som såg helt supergoda ut.

Sen var det dags för lunchbesök hos det senaste tillskottet i släkten, på min makes sida. Vi var bjudna på lunch hos min andra svägerska Anna Helene, hennes make Ronny och lilla sötnosen Lea.

Medan Lea gick från famn till famn så passade föräldrarna på att öppna Leas present.
Katterna fick också en present på köpet!

Lördagskvällen bjöd på compactlivinghäng och god middag i det lilla gårdshuset. Sen var det analogt spel vid köksbordet. Med andra ord så lyckades vi umgås utan mobiler, datorer och ipaddor. I flera timmar. Otroligt!

Borst och Maria på golvet.

Söndagen bjöd på uppehåll och sol så då passade vi på att gå till Operahuset och jag fick äntligen gå runt på taket. Det har jag velat sen jag första gången såg huset stå klart, på bild. Mer om operahuset kan du se här.

Efter gick vi bort till Aker brygge och åt lunch på Jon Terjes favorit Beach Club.

I Aker brygge bor även Alexander Rybak. I något av husen, tror jag.

Oslo har inte bara fått en ny saluhall utan även också ett nytt modern museum, Astrup Fearnley Museet. Vi hade hoppats på att hinna se det men ungdomarna i sällskapet var inte riktigt på och tiden knapp.

Vi tog en snabb titt i förrummet och nästa gång ska jag absolut ta mig tid till ett riktigt besök.

Museet ligger i slutet av Aker brygge och har egen designad lekplats och strand så mitt besök kanske borde ske på sommaren nästa gång.

Här får Oslohelgen ta slut och jag hoppas att det inte dröjer så lång tid till nästa besök. Tack Maria och Jon Terje för en superhelg!

2 kommentarer:

  1. Kul att hänga med på din Oslo helg. Tack också för mathall tipset. Det är på tiden att Norge börjar närma sig normalt mat hyfs, även om det går mycket låååångsamt!

    Pizza är väl ändå nationalrätten?. Härliga vanliga helghäng bilder du bjöd på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina, vad roligt att du gillade min "diabildsvisning". Det är härligt att komma i väg och byta luft så här över en helg.

      Radera