tisdag 18 december 2012

18 DEC | Topp 5 av New York guider

Guide | I bokhyllan ovanför mitt skrivbord hemma har jag ca 30 cm New York. Där har jag samlat de guider jag har mest glädje av och några får följa med varje gång jag åker över.

1. Överst på min topp-5-lista ligger just nu det senaste tillskottet och är en toppenguide som egentligen är sprungen ur en blogg vid namn Ett annat New York. Denna bok har mer eller mindre varit makens och min kvällslitteratur de senaste månaderna. Här skriver Daniel Svanberg om sina och frun Mings bästa vattenhål efter att ha bott på Upper East Side sen 2008. Här hittar du pärlor på bakgator och affärer som du annars inte skulle hitta.

2.  New York boken som är en tjock pocket med precis allt du behöver veta och vad du kan hitta i de olika stadsdelarna när du är i New York.

3. Not For Tourist Guide är mer en uppslagsbok när du vill veta var den närmaste mataffär, postkontor eller apotek ligger i det område du bor i. Även restauranger, barer och caféer finns listade. En bra bok om man ska bo en lite längre tid och vill snabbt ha koll.

4. The Stylist Guide to NYC är den ultimata guiden för alla som är roade av prylar och inredning. Den är skriven av stylisten Sibella Court som i tio år bodde och jobbade i New York. Nu har hon flyttat hem till Australien igen. Jag hittade förstås boken i en av mina favoritaffärer för inredning i New York, Anthropologie.

5. Molskine City Notebook New York är nog den guide jag har använt mest och det beror på att den bygger du själv. Det är den klassiska Molskine anteckningsboken men uppdelad med kartdel, anteckningsdel och ett tomt register där du själv fyller på med adresser du vill ha koll på när du ska gå runt på stan och shoppa, äta och ta en drink på ett ställe du vill hitta tillbaka till. Den blir bara bättre och bättre ju mer som skrivs in. Very analog!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar