torsdag 20 december 2012

20 DEC | NYC bästa Pizza?

Mat | Medan jag just nu sitter på ett flygplan över Atlanten så tänkte jag försöka reda ut var den bästa pizzan finns i New York. Det är samma svåra bedömning som för bästa hamburgaren. Du kommer inte få ett samstämmigt svar. Pizza är en viktig maträtt och vill du äta den som en riktig New Yorker så ska du göra som Sara Jessica Parker här ovan, vika ihop och sen äta den med näven.

Om jag får bjuda på lite pizzahistoria så började allt 1905. Då öppnade Lombardi’s och är New Yorks första pizzeria. De började servera denna enkla italienska maträtt och ägaren Gennaro Lombardi lärde senare upp en hel generation pizzabagare som Patsy Lancieri (som senare öppnade East Harlem berömda pizzeria Patsy’s), John Sasso (John’s of Bleecker Street i West Village) och Anthony Pero (ute på Coney Island with Totonno’s). Och nu är en ny generation i full gång med bl a klassiska Kesté Pizza & Vino, kreativa pizzafyllninar hos Paulie Gee’s, och förstås nytänkande fried-pizza craze (Forcella). Pizza har blivit synonymt med New York och för mig är det ett måste att någon kväll ringa och beställer pizzadelivery hem till lägenheten.

Här är Time Outs topp-5-lista över New Yorks bästa pizza:
 1. Grimaldi’s Pizzeria
19 Old Fulton Street, +1 718-858-4300
grimaldis.com
2. Totonno’s Pizzeria
1544 Second Avenue, +1 212-327-2800
www.totonnos.com
3. Di Fara Pizza
1424 Ave. J, at East 15th St., +1 718-258-1367
www.difara.com
4. John’s Pizzeria
278 Bleecker Street, +1 212-243-1680
www.johnsbrickovenpizza.com
5. Lombardi’s
32 Spring Street, +1 212-941-7994
www.firstpizza.com


Jag vill också lägga till (för att jag älskar kronärtskocka):
Artichoke Basille's Pizza & Brevery
328 East 14th Street (First Avenue), East Village


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar