tisdag 15 januari 2013

Broken heart in Brooklyn

Det är kul att få uppleva något nytt varje gång jag är i New York och ett besök på Brooklyn Museum har legat högt upp på min önskelista. Denna lördag, den första i det nya året 2013 så lyckas jag och maken, ovetandes, pricka in Targets first Saturdays vilket innebär att det är fri entré och mer eller mindre folkfest på museet från kl 17.00 och fram till det stänger kl 23.00.

Vi kom dit en timme tidigare men lyckades ända få fri entré och gick då raka spåret till Mickalene Thomas, Origin of the Universe.


Detaljstudie av tavlan som visar tekniken med de perfekt placerade glas- och Swarovski kristallerna.

Med Édouard Manet målning Déjeuner sur I'herbe (Lunch på gräset) som förebild ...

... så picknickar dessa tre kvinnor iklädda bling bling. En enorm tavla som täcker en hel vägg.





Vilken otrolig utställning. Jag har letat på nätet efter Mickalenes fina film som visades på utställningen om hennes nu hepatitsjuke mamma. Hon står som tjusig modell för många av målningarna. Tyvärr finns den inte att finna men hittade i stället detta porträtt av Mickalene inför hennes utställning.




Innan museet så åt vi en klassisk sen lördagsbrunch på en Brooklyn instutition vid namn Tom's. På långt håll såg vi att kön ringlade lång redan ute på gatan men vi tänkte, nu eller aldrig. Efter stått ute i kylan i drygt 5 minuter kommer Mr Tom himself ut med kaffebricka och bjuder oss alla på en varm kopp. Bara en sådan sak gör det värt besväret!

Väl inne fortsatte kön vi bjöds på små mumsbitar av pannkaka och french toast. När vi stod där i kön så slog vi oss i slang med Mr Tom och han berättade att Sveriges kungapar hade varit förbi med samtliga barn och respektive. Vi berättade då att prinsessan Madelene bor i NY med sin fästman och troligen hört talas om hans fina diner.

Foto på vår kungafamilj satt självklart uppe på restaurangens wall of fame. Du ser det med ljusreflex på vänster sida om det svartvita fotot (Är det förresten inte Oscar och Kristina som står och tittar på Frihetsgudinnan?).

Jag avslutar med liten besvikelse. Susanne Vega skrev Toms's Diner 1981 och 32 år senare sitter jag och stirrar på hennes utskrivna lyrik med autograf till vänster om maken medan han suger i sig milkshaken.

Vi drar genast slutsatsen att låten är skriven utifrån Tom's i Brooklyn. När jag senare googlar kommer det fram att så är inte fallet, det är Seinfeld dinern på Upper West Side hon sjunger om. Hm, det kallar jag brooooken heart in Brooklyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar