torsdag 17 januari 2013

Drottningen av Versailles

På flyget hem från New York i förra veckan såg jag dokumentärfilmen The Queen of Verailles som visades sig vara en märklig berättelse om en amerikansk miljardär och hans fru som bestämmer sig för att bygga USA:s största enfamiljshus med Slottet Versailles i Paris som modell. Under tiden som dokumentären spelas in 2008 slå finanskrisen till med full kraft och historien byter riktning till en rätt sorglig berättelse om en krisande familj som ska få till vardagen. Dokumentärfilmaren Lauren Greenfield fick helt plötsligt en annan vinkel på sin tänkta berättelse.

Nu såg jag att SVT precis har visat den på TV och att den finns tillgänglig på SVT Play till den 14 februari. Passa på att se denna märkliga historia om du inte redan sett den.



4 kommentarer:

  1. Fastnade framför den härom dagen.
    Både jag och min sambo satt som fågelholkar !!!!

    SvaraRadera
  2. Skridskoänkan, då kommer du gilla denna film!

    anna k och LiseLotte(a piece of) Jag tyckte den var lite obehaglig och kröp mig in under skinnet i flera dagar efteråt. Ett förfall där till och med husdjuren far illa ... hualigen.

    SvaraRadera