fredag 28 juni 2013

Amsterdam weekend!

De som följer mig på Instagram vet att jag var i Amsterdam för snart en månad sedan. Jag har aldrig varit i Amsterdam tidigare, bara mellanlandat på flygplatsen Schiphol, så när min storasyster K och min systerdotter H skulle dit en helg för att träffa H:s kusin så hängde jag på. Jag tänkte återkomma här på bloggen och dela med mig av lite trevliga shoppingtips men nu blir det mest en kavalkad av kanaler, fina hus, blommor i krukor och en och annan kanalbåt.

Vi bodde på ett perfekt hotell i de mest mysiga område du kan välja i Amsterdam, De 9 straatjes. Lyxig hotellfrukost med utsikt över kanalen var en bra start på dagen.

Efter frukosten med magen full av sånt jag aldrig äter annars så var det dags att ta sig an staden och lokalisera oss på kartan.

 
Fönstershopping innan affärerna hunnit öppna.

En sådan här bekväm båt skulle jag vilja ha på Ingarö. bara glida runt med kaffekorgen på durken.

En stad full av broar och coola cyklar.

Nästan som i en film, ett perfekt antikvariat med en läsande man där inne i dunklet ... det saknas bara en Julia Roberts som går in och säger; I'm also just a girl, standing in front of a boy, asking him to love her. Eller nåt sånt.

Trånga gränder.


Fin träfasad på aveny Rokin.

Vi åt lunch på Strand Zuid, en härlig city beach bakom mässområdet RAI vid Beatrixpark. Restaurangen ligger precis vid en sjö och känns som om du befann dig någonstans på amerikanska västkusten.

Här på Strand Zuid finns en stor konstgjord sandstrand full med solstolar och bänkar.

Kvarteren runt de nio gatorna är fulla med bra cafeer, restauranger och personliga butiker.

Jag stod en lång stund och stirrade, hur vattnar dom blommorna på den där husbåten? Sätter sig hen i en kanot och paddlar runt huset med vattenkannan?

Första dagen så var det pittoreskt inslag i stadsbilden, tredje dagen hade jag god lust att knuffa alla positivspelarna ner i kanalen. Det drällde av dom, lite känsla av ljudnedskräpning lixom.

OK, jag får inte parkera min cykel här.

Då parkerar jag min lilla bil där i stället! :D

Ja tack,  jag kan ta hela huset!

Amsterdam verkar vara krukodlarens epicentrum.

Överallt var det hustrappor fyllda med prunkande krukor. Tänk att behöva be grannen vattna när du åker på semester; du får inte glömma den lilla lila blomman bakom den stora terrakottakrukan!

Här har vi förklaringen, här ser du kvarterets blombutik! Svårt att bara gå förbi.

Under krukorna ser du en kanalpråm. I fall du undrade.

En perfekt lördag i Amsterdam tar du din käresta i den lilla båten på en kanaltur.

Eller tar med alla vännerna och dricker lunch i solen. Helgnöje och ett måste i en stad som denna.

Söndagsmarknad i Jordaan. Har hittade du allt från Stetson hattar till gröna klubbor, ett godis du knappast skulle hitta hemma på Hötorget.

Stay tuned, shoppingtur i Amsterdam kommer i nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar