tisdag 9 juli 2013

Amsterdam shoppingguide

Jag hade lovat att återkomma med en shoppingguide för Amsterdam och här är den, dock lite senare än utlovad. Fokus ligger på de små personliga affärerna och inte varuhus och stora kedjor och de flesta är i området där jag bodde, De 9 straatjes, de nio gatorna. Håll till godo!

Vi startar med Parisienne, ett litet hål i väggen fylld med väl utvalda bijouterier.  Här köpte H ett par fantastiska handgjorda örhängen. Ägaren, Bernadette de Haan, öppnade för fem år sedan efter att hon regelbundet hade rest till Frankrike och sprungit på en massa fina smycken som hon nu säljer i sin lilla boutique.

Parisienne
Berenstraat 4, 1016 GH Amsterdam
Tel: +31 (0)20 428 08 34
parisienne.nl 


Nu råkar Who's that girl vara en kedja med butiker i både Tyskland, Belgien och här i Amsterdam så jag ljög lite när jag tidigare skrev att guiden bara skulle vara unika butiker. Det är är en affär fylld med härliga färgglada kläder, mycket kjolar och klänningar i retrostil.

Who's that girl
Reestraat 18, 1016 DN Amsterdam
Tel: +31 (0)20 420 48 0
whosthatgirl.eu


JAN är affären som det är svårt att gå ut ur när du väl har gått in. Shoppingnerven gör sig påtaglig och jag kom ut (efter mycket om och men) med ett par sandaler och en examenspresent till mitt gudbarn.

Här finns en bra blandning av inredning, kläder och presenter.

JAN Conceptstore
Wolvenstraat 9
1016 EM Amsterdam
Tel: +31 (0)20 737 21 02



Laura Dols är en välsorterad vintagedröm. Här hitta du det mesta om du letar efter festdressen, ett par coola bots eller en aftonväska. Även dukar, tyger och barnkläder i massor.


Laura Dols
Wolvenstraat 7
1016 EM Amsterdam
Tel: +31 (0)20 624 90 66
lauradols.nl


Lock Stock & Barrel är en klädbutik med precis den rätta balansen av new england och bohem om du förstår vad jag menar. Här hittar du också ett och annat svenskt märke som Filippa K. Även ett urval av minimalistiska smycken och snygga skor.

Tjejen i kassan undrade om jag hade tips på bra sommarmusik att spela i butiken. Jag tipsade om Monica Zetterlund. Det kändes rätt för den miljön med det fantastiska klinkergolvet.

Lock Stock & Barrel
Hartenstraat 26
1016 CC Amsterdam
Tel: +31 (0)20 421 33 48
lockstockbarrel.nl


GM Z  Collection är en väskaffär där du hittar, förutom snygga väskor, i alla färger och former fodral till dator, iPad, mobil, plånböcker, pennskrin, ryggsäckar, necesärer. jag kan göra listan lång.

Härlig affär. Det mesta är i canvas eller läder, snyggt som sjutton och bra priser.

GM Z Collection
Oude Spiegelstraat 4 HS
1016 BM Amsterdam
Tel: +31 (0)20 320 88 66 gmz-collection.com


Van Hier Tot Tokio är en antikaffär med antikviteter från Japan. Här kan du hitta vackra möbler och kimonos till bra pris. Ägaren sålde även quiltade sjalar från gamla sarityger från Indien och jag kunde förstås inte låta bli att köpa en. Syrran köpte två.

Van Hier Tot Tokio
Prinsengracht 262
1016 HH Amsterdam
Tel: +31 (0)20 428 26 82
vanhiertottokio.com


De Posthumuswinkel är väl värt en lååångt besök ifall du gillar pappersprodukter och stämplar. Här finns också en letterpress som trycker upp ljuvliga trycksaker i form av bröllop- och festinbjudningar, visitkort och personliga old-school-brevpapper. Jag fick med mig två buntar klassiska adresslappar för kommande presentinslagningar.

De Posthumuswinkel
St Luciénsteeg 23-25
1012 PM Amsterdam
Tel. +31 (0)20 625 58 12
posthumuswinkel.nl


The Otherist är butiken för den eklektiska finsmakaren. Här säljs konsthantverk och snygga inredningsdetaljer i en salig blandning. Bland annat upptäckte jag keramik av Karin Eriksson bland uppstoppade skalbaggar och antika ögonproteser.

The Otherist
Leliegracht 6
1015 DE Amsterdam
+31 (0)20 320 04 20
otherist.com


The Property of ... är en väskaffär för män där du blir bjuden på en liten espresso medan du funderar på hur många tusenlappar väskan är värd i vaxad bomullscanvas och vegetabiliskt garvat läder.  Antingen "unnar du dig" eller så väljer du en snygg plånbok eller en  bagagetag med dina initialer på i stället.

Ursnygg butik och snygga väskor och en supertrevlig expedit och god espresso.

The Property of ...
Herenstraat 2
10 15 CA Amsterdam
Tel: +31 (0) 20 622 59 09
thepropertyof.com



Haarlem
Överst i området som heter Jordaan ligger Haarlem. Det är Nederländarna som har döpt området Harlem på Manhattan och här ligger ursprunget i form av en finfin shoppinggata med namnet Haarlemmerstraat.

Sukha är en livsstilsbutik med ett bra urval av kläder och inredning från Indien, Nepal, Marocko, Peru, Indonesien och Nederländerna. Allt med en ekologisk vinkel och med en rättvisemärkt stämpel.
Trots fotoförbud (?) lyckades jag smyga mig till denna fina bild.

Sukha Amsterdam
Haarlemmerstraat 110
1013 EW Amsterdam
Tel: +31 (0)20 330 40 01
sukha-amsterdam.nl


Restored är som ett uppryckt Designtorget. Ett snyggt urval av bra design i lampor, kläder, prylar och böcker.

Cykeln på väggen längst bort i lokalen har en cykelram av bambu. Supersnygg!

Restored






  • haarlemmerdijk 39 Amsterdam
  • +31 (0)20 337 6473
  • Haarlemmerdijk 39
    1013 KA Amsterdam
    Tel: +31 (0)20 337 64 73






  • haarlemmerdijk 39 Amsterdam
  • +31 (0)20 337 6473


  • Marqt är vad Trader Joe's och Whole Foods är för New York, en medveten nederländsk mataffär med ekologisk och rättvis vinkel. Eftersom jag finner stort nöje i att gå i mataffärer utomlands och särskilt denna typ så var det givet ett besök.

    Efter ha beundrat grönsaksavdelningen och de vackra tomaterna så köpte jag med mig nederlänsk stroopwafel, minttabletter i snygga askar och trendig rättvisemärkt choklad från Tony's.

    Marqt
    Haarlemmerstraat 165
    1013 EP Amsterdam
    Tel: +31 (0)20 820 87 92 
    marqt.nl

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar