fredag 20 september 2013

AirCon-skydd

Jag har pysslat igen. Denna gång så har jag sytt skydd av IKEAs billig vaxduk till vår Air Conditioning-maskin i vardagsrummet här i Harlem.

För ett par helger sen satt jag på vårt landställe och sydde efter mått som jag tog redan i julas när vi var här. Då höll jag på att frysa fötterna av mig vid matbordet och fick sen nackspärr av kalldraget i sovrummet. Eftersom maskinen är instoppad i ett hål i ytterväggen så drar det kall luft rakt in från gatan. Sommartid går det bra men vintertid är det ett litet helvete. Vi har förstås köpt stoppning och tätat runt om men luften drar också rakt igenom själva maskinen.

Nu kunde jag äntligen pröva om måtten stämde och är mycket nöjd med resultatet. Dock kanske själva fästanordningen inte vinner någon uppfinnartävling men jag får leta efter svarta spännband vid tillfälle.

När jag kommer hem ska jag sy ett AirCon-skydd till vårt sovrum (eventuellt i lite diskretare vaxduk) och förhoppningsvis slipper vi nu kallt drag i lägenheten i vinter.

Förtydligande: Jag behöver nog förtydliga att AirCon skyddet endast sitter på när apparaten är avstängd vilket den är vintertid. En uppmärksam bloggläsare i kommentarsfältet här under uppmärksammande mig på otydligheten. Dock var det ett par kyligare dagar här i veckan då skyddet fyllde sin funktion med stor glädje eftersom jag sitter och jobbar just vid köksbordet.

6 kommentarer:

  1. Vad duktig du är!
    /D.

    SvaraRadera
  2. Men du menar att du har skyddet på när den är avstängd så inte kylan kommer in då? Jo men så måste du ju mena.

    SvaraRadera
  3. Tack Dahab!
    Liselotte, hm, det kanske tarvar en förklaring angående hur vi använder apparaten ...

    SvaraRadera
  4. Så himla fint sytt!!!
    /Karin LG

    SvaraRadera
  5. Fiffelififf, piffelipiff, proffsigt och snyggt!

    SvaraRadera
  6. Tackar Karin och Lillis! Känns bra med lite beröm!

    SvaraRadera