lördag 16 november 2013

En perfekt eftermiddag

Jag fick mig en perfekt fredagseftermiddag här i New York i går. Startade min dag med att jobba på förmiddagen och sen var planen att sluta upp med maken på eftermiddagen. Kl 12.00 loggade jag ut och tog snabbtåget ner till SoHo. Broadway visade stolt upp sig med sol och +15 grader celsius. Det vackra huset på bilden innehåller en klädaffär som heter Madewell som har mycket snyggt. Jag stod en lång stund och nöp i en rutlig flanellskjorta innan jag, som vanligt, gick tomhänt ur affären (och antagligen går in där om ett par dagar igen och gör om samma procedur).

Jag hinner också in på Crate&Barrel och står och stirrar på denna julgran tills jag är helt mätt. På jul.

I väntan på Godot får jag ett bra bord på Fanelli's som är en riktig turistfälla men ack så trevlig med bra service  och god mat. Denna fredag spottar jag folk från mitt flyg i torsdags och jag är inte ett dugg förvånad. Detta lilla café ligger perfekt lite avsides från Broadways absolut tätaste shoppingstråk. Jag har en favorit till i närheten och det är Broome Street Bar i fall Fanelli's skulle vara fullt.

När Godot och jag har ätit lunch promenerar vi Prince Street raka spåret bort till Bowery.

Prince Street öster ut är rakaste och bästa vägen till New Museum.

Här pågår just nu en stor utställning som upptar alla fem våningsplanen och även utsidan av museet i form av båt som ersatt den överdimensionerade ros som annars brukar hänga på fasaden. Och inte nog med det så har två små höghus flyttat upp på taket. Konstnären heter Chris Burden.

Det här är en utställning helt i min smak och New Museum är det perfekta stället att se installationer i stora storlekar. Jag har tidigare bloggat om en utställning av Carsten Höller. Då kunde besökarna åka karusell och ta rutschkana genom våningsplanen. På denna utställning är det mer fokus på balans, mått och tyngdkraft.

Balans i form av att hänga en Porsche i balans med en meteorit sten.

Mått i form av en gigantisk bro byggd i något slags meccano.

Eller mått i form av bro som byggsats fint sorterad och förvarad i en specialbyggd byrå.

Tyngdkraft i form av en replika av Tower of Londons gamla kanoner i gjutjärn och med kanonkulor i massiv betong.

Eller en betongbunker byggd av betongsäckar.

Vi kan också tala om mängd. Här i form av USA:s samtliga U-båtar upphängda i form av 625 stycken små modeller.

Eller i mängd av  detta landskap uppbyggt av 5.000 krigsleksaker.

Om du har vägarna förbi New York så är New Museum absolut väl värt ett besök. Deras mål och profil är just installationer. Vill du se oljemålningar kan jag rekommendera The Met.

Efter New Museum strosade vi längst Bowery ner mot finansdistriktet genom Chinatown. Bowery är en spännande gata att gå på eftersom den fortfarande delvis är rätt rufft oputsad och har kvar kvarter där alla affärer bara säljer köksutrustning, möbler och belysning till krogar, barer och  restauranger. Det som nu händer är att det renoveras och byggs i snabb takt. Om ett par år är här ett snofsigt bostadsområde. Som många andra områden av Manhattan.

En vacker bakgata i Chinatown.

Vi passerar One World Trade Center som fortfarande är jättehögt på väg ner till Century21 där vi trängs en stund med fölk.

Dagen avslutas med middag på trevliga Blue Smoke som nu har filial i finansdistriktet precis bakom One WTC. När vi lämnar restaurangen för att ta tunnelbanan hem till Harlem ligger fullmånen och lurar bakom pampig byggnad jag inte vet namnet på (vet du?). Så avslutades min perfekta eftermiddag.


3 kommentarer:

  1. Åh! Låter fantastiskt! Vilken eftermiddag!
    Jag måste få dina "måste-göra-i-Harlem"-tips innan vi åker på jullovet ;-)
    Kram Karin LG

    SvaraRadera
  2. Njut Britta! Inte ett dugg avis. Kram från mig

    SvaraRadera
  3. karin, du ska absolut få min bästa Harlem-tips! Anna, oj vad jag njuter. Får aldrig nog.

    SvaraRadera