måndag 18 november 2013

Söndagsnöje

Det har blivit lite av en tradition på söndagar att äta en sen brunch och sen se någon bra utställning. I går var inget undantag. Vi besökte ett för oss ny restaurang här i East Harlem som heter ABV. Jag fick äta den godaste Egg Benedict jag någonsin blivit serverad och till den drack jag en klassisk Mimosa (champange med vit peachpuré).

ABV är ett rätt intimt litet ställen med en bra meny och trevlig personal. Kul att sitta i baren och äta och se det öppna köket. Vi kommer gå hit fler gånger. Det vimlar inte av bra krogar i vårt kvarter så detta var en trevlig tillskott.

Efter bruchen promenerade vi ner till Whitney Museum för att se en utställning med popkonstnären Robert Indiana. Om du gillar grafiska stilrena tavlor i starka rena färger med politiska budskap så är detta helt rätt. En av hans mest kända konstverk är denna Love-installation. Finns både som målning och som stor staty på Manhhattan vid 6th Avenue och 55th Street.

Söndagen avslutades med middag på Pastis som kommer stänga från den 1 januari 2014. Eftersom varken jag eller maken har ätit där trots att den funnits i 15 år så ville vi hinna dit innan den är historia. (foto lånat via).

Vi fick roliga bordsgrannar att tjuvlyssna till och smygtitta på. På vår ena sida satt ett par unga modelejon som högljut bjöd på sin "livserfarenhet" och på vår andra sida satt två välbärgade äldre New York-par runt de 70. Männen beställde in var sin hamburgare och fruarna petade i en sallad och en Mac'n'Cheese. Och när den ena kvinnan hade petat klart i sina makaroner så bad hennes man om en doggybag för resterna (Jag undrade lite varför dom valde en fransk bistro överhuvudtaget).

2 kommentarer:

  1. Macaroni and Cheese???
    Galet!

    SvaraRadera
  2. LiseLotte, ännu mer galet är att kvinnor i NY inte äter. De petar runt och flyttar omkring sin mat (och sen går dom troligen hem och smygäter ur kylskåpet). Jag måste uppfattas som ett odjur som oftast äter upp det jag beställer in på restaurang.

    SvaraRadera