onsdag 4 februari 2015

Vi är 17%

Jag är dyslektiker och har genom åren jobbat hårt med min läsning och stavning. Under skoltiden på 70- och 80-talet var ordet dyselexi inte uppfunnet och det fanns ingen större förståelse hos lärarna om varför vissa elever i klassen hade det jobbigare än andra. Jag blev stämplad som "dum i huvudet" – vänsterhänt, läste och skrev baklänges. I gymnasiet fick jag en fantastisk lärare i svenska, Märta Lundberg (och även mor till denna journalist), hon såg mitt problem ganska omgående och satte betyg efter innehåll och inte efter stavning. För första gången under min skoltid fick jag en FYRA i svenska! Det är Märta jag kan tacka för att jag valde ett yrke inom kommunikation.

17% av befolkningen är dyslektiker och en av dessa är nederländaren Christian Boer som designat typsnittet Dyslexie för att göra det lättare för oss 17% att läsa. När jag såg artikeln om detta på The Mighty så var det så roligt att läsa alla kommentarer. Så positiva, hoppfulla och med glada tillrop.

Typsnittet Dyslexie kan du ladda hem gratis som privatperson. Vill du använda det i utbildningssyfte eller kommersiellt så kostar det en liten slant. Det är det värt, gör det och testa på en dyslektiker!

Dyslexie Font from Dyslexie Font on Vimeo.

Bilder: themighty.com

2 kommentarer:

  1. Intressant! Heja dig som berättar och heja Märta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Annelie! Det känns inte svårare att berätta än att jag är glutenintollerant. Vi är många med andra ord.

      Radera