torsdag 9 april 2015

Burt's Buzz

Jag gillar att titta på dokumentärer. För någon dryg månad sedan föll jag till föga och "låste upp" min prenumeration på Netflix (vilket tyvärr gör att jag troligen inte hinner läsa ut min bok till bokcirkeln i nästa vecka) för att se lite serier som House of Cards, sista säsongen av Breaking Bad och Bloodline och nu har jag fastnat i dokumentärträsket. I går kväll såg jag Burt's Buzz. Vad lite jag visste om varumärket Burt's Bees. Insåg jag.

Att det faktiskt finns en riktigt person bakom bilden på logotypen och att biodlaren Burt Shavitz inte har hämtat hem några tusen miljoner triljoner dollar på det världskända varumärket. Burt's Bees startade med några bikupor på  en tomt i Maine. Burt blir kär i en driftig kvinna och på den vägen fortsätter det. En hippie på dryga 80 år som lever som han lär men som är duktigt utnyttjad av en miljardindustri. Ex-frun Roxanne Quimby tog med sig firman in i en annan dimension och bitterheten handlar mer om känslor än om pengar för Burt's del. En gripande och lite sorglig historia. Se den!



Bildcredd: Burt, produktbild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar