söndag 17 maj 2015

En Jiromänniska

När jag i våras började jobba med med Helena som driver företaget Beautiful Stories stack hon till mig en liten pocketbok med titeln Jiroekonomi skriven av Nina Åkestam. "Denna bok är vår programförklaring" deklarerar Helena. "Den beskriver hur jag vill driva mitt företag". Jag, som tidigare läst Nina Åkestams bok Meningen med hela skiten, blir nyfiken och läser den lilla pocketboken. Därefter ser jag filmen som boken bygger på; Jiro dreams of sushi på Netflix och får den där aha-känslan som är så skön, så självklar och ack så renande. Jag tänker att jag också vill vara en Jiromänniska. Brinna för något. Dock bara inte i båda ändar.



Har du inte en prenumeration på Netflix så kan du se hela filmen här.

Illustration: Dominick Rabrun via en Jiroartikel i LifeHacker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar