onsdag 23 september 2015

Reuse, resave and reduce

Jag har genomgått en ganska rejäl så kallad downsizing i mitt liv och flyttat från välfyllt hus till en liten lägenhet. I den proceduren har jag insett vad mycket prylar jag INTE behöver. I den insikten har jag bestämt mig för att bara äga saker jag använder och gillar. Dock är jag av den typen som har svårt att åka till återvinningsstationen när något är helt och användbart. Därför har jag blivit regelbunden användare av bortskänkes.se. Senast igår kväll kom det förbi en kille och hämtade en tråkig men fungerande spotlightarmatur och dörrhandtag till tre innerdörrar.

I tider som dessa, när nöden är stor, så har även rensning av min garderoben genomgåtts ett par omgångar senaste tiden för att ge till bättre behövande. Men vet du att även dina trasiga textiler har ett värde? Trasiga och söndertvättade plagg, gamla sängtextilier och frotté går att lämna in på fler och fler butiker i stan. Som till exempel gamla kläder, oavsett märke, tar du med dig till H&M eller uttjänt textil tar du med dig till Hemtex.



Nudie jeans tar emot gamla uttjänta jeans när du köper nya och du får 20% rabatt och lagar dom gratis ifall dom går sönder. Är hoppet ute för jeansen blir dom till ett kul återvinningsprojekt.
Här kan du läsa mer om textil återvinning.

När jag är klar med min downsizing så är ju drömmen ett sånt här boende. Undrar om jag kan köpa en bit mark i Nackareservatet?

Eller ännu bättre, när detta hus blir till salu utanför New York slår jag till. Ja, så får det bli.

Bildcredd: Stuga, Jeans-crinoline och Stuga 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar