tisdag 20 oktober 2015

Grattis Helena!


I början av september var jag på workshophelg i Hälsingland, närmare bestämt i Norrfjärden. Fick då bland annat träffa min gamla klasskompis Helena från Berghs efter en herrans massa år (1986). En av programpunkterna under helgen var att Helena visade upp sin pinfärska bildroman för barn med titeln Din tur, Adrian. När hon berättade om projektet och visade boken för oss så blev jag väldigt gripen och tårarna rullade. Jag kände så igen mig i Adrian. Som vänsterhänt dyslektiker på 70-talet var grundskolan en lång plåga. Skolpedagogiken var från stenåldern och ordet dyslexi var inte uppfunnet. Jag kallades för ordblind och besvärligt.

Din tur Adrian är en vacker och gripande bok som i går blev nominerad till Augustpriset 2015 som årets svenska barn- och ungdomsbok.

Årets svenska barn- och ungdomsbok
Grattis Helena Öberg och Kristin Lidström som gjort dom fina illustrationerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar