måndag 7 mars 2016

Graphic Means

Att se den oförstående minen hos designstudenter när jag berättar om hur jag på 80-talet jobbade som originalare och AD-assistent på reklambyrå. Att jag omfångsberäknade text och beställde sättningar (spalttext på fotopapper) som med budbil åkte till sätteriet. Sen levererade budbilen tillbaka ett kuvert full med långa textremsor som jag skar till och drog igenom vaxmaskinen innan de monterades på hårda panåer. Rubriksättning fick jag från Letraset som var ark med gnuggisbokstäver i olika typsnitt. Alla foton och illustrationer rastrerades för hand i mörkrummets reprokamera. Två gånger i veckan bytte jag reprovätskan i behållaren för framkallning. Illaluktande och hälsofarlig som den var så var det platshandskar på (men inget munskydd!?). En broschyr på 32 sid slutade på ca 16 panåer (en panå per uppslag) som sedan packades till ett tungt paket för att budas till tryckeriet.

Rena rama stenåldern för 30 år sedan. Då behövde jag ett ritbord, stållinjaler, rödfilm, gnuggisark, skalpeller, reprokamera för att få till ett original till en trycksak. Då behövdes det en stor ateljé på reklambyrån för att få plats med alla ritbord, mörkrum, hyllor och pannåställ. Nu sitter vi framför en laptop på en arbetsplats som kan variera från dag till dag. Det var med andra ord inte bättre förr. 1991 satte jag mig framför min första Macintosh PowerPC och efter det har mitt arbete blivit snabbare men kanske inte alltid enklare. Dock roligare!


Graphic Means (Official Trailer) from Briar Levit on Vimeo.

Via vägen genom Kickstarter så håller den grafiska formgivaren Briar Levit på att produceras en film om just denna digitala revolution inom den grafiska branchen och jag ser så fram emot att få se den färdiga dokumentären. Briar lovar att filmen ska vara klar för premiär våren 2017.


Briar Levit on making Graphic Means from Briar Levit on Vimeo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar