fredag 18 mars 2016

#tbt musik på en fredag

Igen. Missar jag mitt #tbt musik-inlägg. I går. (Det krävs nog en psykosyntes-session för att ta reda på varför det är så svårt för mig) Så idag så tänkte jag bjuda på Madonnas Vogue från 1990. Det beror på att jag i söndags var på Tempo dokumentärfestival och såg filmen Kiki om Voguedance kulturen i New York och om The Kiki Scene som dom själva kallar det. En kultur som ingår i Ball Culture där transpersoner tävlar i Voguedans.



Madonnas låt och video Vogue är inspirerad av denna danskultur och av koreograferna Jose och Luis Xtravaganza, två pionjärer. Jag tror att dokumentären dyker upp på SVT inom en snar framtid. I väntan på det så kan du njuta av denna video med Kia LaBeija Voguedansa fram på Bogotás gator i Colombia. Otroligt cool!


Pillar Point - Dove [OFFICIAL MUSIC VIDEO] from Polyvinyl Record Co. on Vimeo.

Som extra grädde på moset, om jag lyckas väcka din nyfikenhet och vill se mer om The Kiki Scene i New York, så kan du se dokumentären Paris Is Burning från 1990 på YouTube.

Trevlig helg och Let´s Dance (for real)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar