onsdag 1 mars 2017

Marina Abramović på Moderna Museet



Det blev ett kärt återseende igår. Med några vänner startar jag med en rejäl lunch i Moderna Museets restaurang för att sen se Marina Abramović retroperspektiva utställning. En välgjord stark utställning som inte lämnar någon oberörd. Efter ställde vi oss i kön till hennes performance The Cleaner i Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen. Vi hade tur, var tidigt i kön och kom in efter ca en timme. Jag befann mig sen i en tre timmar lång bubbla av tyst retreat med vacker körsång och en stark känsla av gemenskap mellan oss besökare, Marina och hennes 30 performers, kör och sångare i den före detta Skeppsholmskyrkan. När jag senare tog Djurgårdsfärjan till Slussen på kvällen så satt känslan kvar innanför skinnet. Jag tror det var just den känsla Marina ville ge oss.

Senast jag såg Marina var i hennes performance på MoMA i maj 2010 i New York. Jag stod först en stund uppe på en balkong och tittade ner på salen där hon satt och en efter en kom och satte sig mitt emot så länge de önskade. Det var en speciell stilla känsla i rummet. Jag efter en stund ner och betraktade det på närmare avstånd och tog detta foto. Hörde senare att kön till detta performance var ca 5 tim. Jag är glad att jag, igår, bara behövde stå en timme i den kalla vårluften på Skeppsholmen.

Jag har bloggat tidigare om detta möte mellan Marina och hennes ex Ulay på MoMA. Ulay fick ett stort utrymme nu i utställningen på Moderna. Deras gemensamma skåpbil och gemensamma verk finns på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar